Sider

tirsdag den 28. august 2007

Velkommen til min blog.

Hej så skete det! Så fik jeg også en blog, hvem skulle have troet det, når jeg for blot få år siden truede med at oprette foreningen mod computere. Nåh ja, - det kan jeg jo nå endnu, hvis min bærbare bliver ved med at insistere på at have selvstændige meninger om, hvordan mine citater i mit speciale skal se ud.

Jeg har jo i præsentationen af bloggen fortalt lidt om, hvad mit mål er for denne blog; nemlig en hyggelig og fordomsfri diskussionsklub om litteratur og historie. Det med diskussionen om historien vil jeg dog godt lige allerede nu undertrege helst ikke skal udvikle bloggen her til et politisk debatforum. Det er mere ment som et forum for anekdoter, og måske hvis der sker noget virkelig historisk sensationelt.

Men litteraturen håber jeg nogen vil være med til at diskutere. Jeg er generelt mest til den klassiske roman, og især til de biografiske eller historiske romaner - skrevet i DATID. Romaner skrevet i nutid og især i 1.person har det med at irritere mig voldsomt, hvis den da ikke har et særdeles gennemtænkt plot. Jeg er nok i virkeligheden det, man kan kalde en romantiker, men dem skal der jo også være nogen af. Jeg er på den anden side ikke urokkelig i mine litteraturpræferencer. Jeg er gennem mit studie blevet præsenteret for flere nordiske forfattere, som jeg aldrig i min vildeste fantasi kunne have fundet på selv at hive ned fra hylden, men som ved tvangslæsningen alligevel vandt mig helt og holdent.

Heriblandt er fx den norske forfatter Loe, der bl.a. har skrevet den lille roman "Doppler." En fantastisk morsom bog med satiriske stikpiller til det norske - og for den sags skyld også det danske - samfund. Den gør op med den klassiske opfattelse af det norske naturmenneske og menneskets jagen efter de evige eksistentielle spørgsmål. Opfølgeren Volvo Lastvagna, er lidt mere syret. Hvad den taber i indhold eller mening, vinder den til gengæld på den sproglige side, og bogen lader dig således sidde tilbage med lattertårer i øjnene, men lettere forvirret over manglen på pointe. - måske egentlig en meget god beskrivelse af livet.

Nåh det var en lille smagsprøve på korte boganmeldelser, de bliver sikkert noget længere, når først jeg bliver arbejdsløs til december, så har jeg jo masser af tid til at læse!

4 kommentarer:

Pastor Sørensen sagde ...

Tillykke med bloggen min kære. Den er flot.

Anonym sagde ...

Fin blog:)

Anonym sagde ...

Jeg er bare målløs. Jeg troede virkelig, det var en joke ;-) - Alt det med at du er maskinstormer ...

Det er faktisk en rigtig god idé med denne blog!

Jeg håber virkelig, at vi kommer til at nøjes med korte boganmeldelser ... eller rettere, at du tager dig tid til at skrive nogle lidt længere, selv om du selvfølgelig bliver kapret hurtigt ...

Nu vil jeg bestille Doppler. Jo ældre jeg er blevet, jo gladere er jeg for ... korte bøger.

Ha det bra - og få så skrevet dit speciale.

PS: Det er ikke din bærbare, der laver ged i citationstegnene. Det er programmet, og man kan godt få den til at opføre sig ordentlig, hvis man giver (den?) kaffe og chokolade.

JanJan sagde ...

lol - du kan ikke lide bøger i 1. person nutid? Din historie-freak;-D Du er fluks linket inde hos mig!