Sider

lørdag den 3. november 2007

Endelig færdig!

Så blev jeg endelig færdig med det speciale. Jeg afleverede d. 2. nov. og fik det obligatoriske bolshe af Aarhus Universitet. Nu er der så bare at gå og vente på at få forhåndsgodkendelse og karakter.
Jeg har skrevet et kirkehistorisk speciale om de lutherske frikirkers opståen i Danmark efter 1850. For at skåne jer for alt for mange kedelige detaljer, kan jeg blot sige at specialet behandler to lutherske frimenigheder, der opstod i tiden 1850-1870 i København og på Bornholm. De to retninger har siden udviklet sig forskelligt således at den københavnske idag kendes som evangelisk-luthersk frikirke i Danmark, den bornhomske delte sig i to, hvoraf den gik i sig selv, og den anden blev til Luthersk Missionsforening i Danmark. Mit speciale behandler årsagerne til at nogle teologer fandt det nødvendigt at oprette lutherske frikirker i opposition til den nyoprettede luherske Folkekirke, samt sætter spørgsmålstegn ved, hvorfor de to-tre frimenigheder ikke fulgte ad. Mine konklusion er at de tre stiftere var styret af forskellige dagsordener, af både teologiske og personlig inspirationsmæssig art. Dette understreger at lutherdom ikke blot er lutherdom, og at man som forsker og historiker bliver nødt til at arbejde tværfagligt når man skal afdække disse emner. Mennesket foretager faktisk nogle gange religiøse valg ud fra religiøse overbevisninger og ikke nødvendigvis af socio-økonomiske eller magt-politiske årsager, og derfor bliver historikeren nødt til at kunne sætte sig ind i religiøse og teologiske tankegange.
Nåh det var vist nok om specialet, som jeg ikke gider at beskæftige mig mere med foreløbig, men skulle nogle være interesseret er de naturligvis velkomne til at kontakte mig.

Ingen kommentarer: